Przejdź do głównej zawartości
Świetlica szkolna przestrzenią wolnego czasu ! :)
Świetlica szkolna jednym kojarzy się z przechowalnią (choć mam
nadzieję, że ten stereotyp już dawno odszedł do lamusa), innym z miło spędzonym
czasem - czasem na zabawę i naukę. Tak właśnie my w naszej szkole chcemy, żeby
nas postrzegano i do tego dążymy. Dlaczego świetlica szkolna jest ważna?
Według ORE :
„Współczesna
świetlica szkolna, jako wewnątrzszkolna instytucja opieki i wychowania, wspomaga i uzupełnia pracę szkoły we wszystkich jej zakresach, tj.:
1. w zakresie opieki – w ramach której zaspokaja podstawowe
potrzeby dzieci, takie jak bezpieczeństwo, akceptacja, radość oraz zapewnia warunki sprzyjające zdrowiu i prawidłowemu wzrastaniu.
2. w zakresie wychowania – wywieranie takiego wpływu na
dzieci, aby powodować pozytywne, prowadzące do osiągnięcia samodzielności,
zmiany w ich osobowości, w tym troska o dobre relacje tak, aby
dzieci mogły zbierać pozytywne doświadczenia społeczne mające znaczący wpływ na ich rówieśnicze funkcjonowanie.
3. w zakresie dydaktyki – na terenie świetlicy wspomagane są
dydaktyczne zadania szkoły, które
sprowadzają się do poszerzania wiedzy uczniów, kształtowania różnego rodzaju umiejętności.
4. w zakresie oddziaływań profilaktyczno-terapeutycznych –
czyli takich aktywności, które zapobiegają utrwalaniu
nieprawidłowych wzorców, a w stosunku do pewnej grupy wspomagają budowanie
prawidłowych procesów; dotyczą one dzieci z zaburzonymi funkcjami psychomotorycznymi,
problemami emocjonalnymi i społecznymi, dzieci z niepełnosprawnościami, chorobami somatycznymi.”Świetlica szkolna to miejsce,
gdzie każde dziecko powinno czuć się swobodnie i dobrze. Działania podejmowane na świetlicy oddziałują na
dziecko zarówno w sferze psychicznej, fizycznej, jak i społecznej. To tu
nawiązuje ono swobodne interakcje społeczne z innymi dziećmi, rozwija swoje
pasje, umiejętności i hobby. Aktywnie uczestniczy w grach i zabawach oraz
poszerza swoje horyzonty i wiedzę. „Obszar zainteresowań współczesnych dzieci
ewoluuje i mądry wychowawca winien uwzględniać te zmiany w swojej pracy,
orientować się, co ciekawi jego podopiecznych oraz dopuszczać dzieci do
wspólnego decydowania, o czym będą zajęcia świetlicowe. W związku z tym
wyłaniają się ważne cechy kompetentnego wychowawcy – otwartość, elastyczność i
umiejętność słuchania. Ta ostatnia cecha jest niezbędna w pracy świetlicowej,
ponieważ dzieci potrzebują wsparcia po trudach lekcji, surowej i ciągłej
ocenie, która może wywoływać negatywne emocje. Dzięki dobremu kontaktowi z
nauczycielem świetlicy, jego troskliwości, życzliwości, uśmiechowi, uczniowie postrzegają świetlicę jako
miejsce przyjazne i mogą również dzięki temu zmienić nastawienie do szkoły.”- A. Pery i D. Kmita. *
Komentarze
Prześlij komentarz